Graham – chleb dla osób dbających o zdrowie i sylwetkę

chleb graham przepis

Powszechnie panuje przekonanie, że chleby z mąk pełnego przemiału pozwalają na zachowanie lepszego zdrowia. Lepsze zdrowie idzie w parze z dobrą sylwetką. To wszystko można sobie zapewnić spożywając chleby typu graham. Mąka na ten ten chleb jest wersją pszennej mąki razowej TYP 1850, potoczne określanej jako mąka graham. Ten typ mąki jest bardzo zbliżony do mąki żytniej razowej tylko w wersji pszennej. Grubo mielone ziarna pszenicy nie są pozbawiane tego wszystkiego co znajduje się łuskach ziarna. Łuski ziarna pszenicy dostępne są w postaci otrębów. Można je kupić i dodawać do wielu potraw. W przypadku mąki graham wszystko co najlepsze łącznie z otrębami zachowywane jest już w mące. Jest to niewątpliwie duże ułatwienie w przyrządzaniu chleba graham lub wersji mniejszej w postaci bułek grahamek. Dzięki grubemu przemiałowi w mące typu graham mamy do czynienia nie tylko z bielmem, ale także ze wszystkimi mikroelementami zawartymi w łusce ziarna.

Graham – chleb dla osób dbających o zdrowie i sylwetkę.

Jak upiec domowego grahama?

Potrzebna jest mąka pszenna TYP 1850 graham, najlepiej z grubego przemiału. Mąkę tą dobrze jest połączyć z mąką pszenną TYP 650 lub 750. Nie jest to konieczne, ale dzięki takiemu połączeniu chleb graham będzie lepiej wyrastał i zachowa lepszą spoistość miąższu. Jest to istotne zwłaszcza kiedy chleb ma służyć do posiłków na kilka dni. Dzięki dodatkowi maki niższego typu zachowa on bardziej zwarty miąższ i nie będzie się kruszył.

Składniki:

  • mąka pszenna TYP 1850 graham – 0,8 kg;
  • mąka pszenna TYP 650 – 0,3 kg;
  • drożdże świeże – 3 gramy na podmłodę;
  • drożdże świeże – 15 gram na ciasto;
  • letnia woda – 0,3 l na podmłodę;
  • letnia woda – 0,6 l na ciasto;
  • sól niejodowana – 1,5 łyżki.

Przygotowanie podmłody:

  1. w misce rozbełtać 3 g drożdży w 0,3 l wody
  2. do tak przygotowanych drożdży dodać 0,3 kg mąki TYP 650
  3. wszystkie składniki dokładnie wymieszać, aż do uzyskania gładkiego ciast
  4. wymieszane składniki przykryć lnianą ścierka i odstawić na kilka godzin, najlepiej na noc / około 10-12 godzin /

Ciasto:

  1.  15 g drożdży świeżych rozbełtać w 0,6 l letniej wody;
  2. rozbełtane drożdże wlać do wcześniej przygotowanej podmłody;
  3. podmłodę i wodę z drożdżami dokładnie wymieszać, aż do uzyskania płynnej zawiesiny;
  4. do tak przygotowanej zawiesiny z podmłody i wody z drożdżami wsypać 1,5 łyżki drożdży i wymieszać po czym wsypać 0,8 kg mąki graham;
  5. wszystkie składniki wymieszać i wyrobić na ciasto. Ciasto może mieć delikatnie luźną konsystencję;
  6. wyrobione ciasto przykryć lnianą ścierką i odstawić do wyrośnięcia w ciepłe miejsce. W zależności od temperatury ciasto będzie wyrastało w różnym czasie;
  7. kiedy ciasto powiększy swoją objętość, należy je ponownie delikatnie wyrobić, najlepiej rozciągając i składając kilkukrotnie;
  8. wyrobione ciasto podzielić na pół po +- 1 kg każdą część i przełożyć do wysmarowanych smalcem lub innym tłuszczem foremek;
  9. foremki z ciastem odstawić do wyrośnięcia;
  10. kiedy ciasto zwiększy swoją objętość rozpocząć pieczenie.

Pieczenie:

  1. piekarnik należy ustawić na 250 stopni;
  2. po osiągnięci temperatury piekarnika, wsadzić foremki z ciastem na 10 minut;
  3. następnie zmniejszyć temperaturę na 220 stopni i piec 20 minut;
  4. następnie delikatnie wyjąć podpieczone bochenki z foremek i dopiekać przez +- 10 minut.

Uwaga!

Każdy piekarnik piecze inaczej i podane czasy należy dostosować do możliwości posiadanego piekarnika. Początkowa wysoka temperatura jest konieczna ponieważ podczas załadowywania foremek piekarnik jest otwarty i traci sporo temperatury.

Tak upieczony chleb można z powodzeniem spożywać w każdej diecie mającej na celu poprawienie trawienia i dobre nasycenie żołądka 2-3 „pajdami”. Mąka pszenna typu graham posiada dużo błonnika, który poprzez długi okres wyrastania ciasta i chleba nabiera niezbędnych wartości pozwalających na dobre trawienie i przyswajanie zawartych w tego rodzaju mące składników.

Z podanego przepisu można również przygotować bułki, odpowiednio dobierając temperaturę pieczenia. Dla bułek zazwyczaj +- 20 minut w piekarniku nastawionym na 220 stopni wystarczy.

Poprzedni wpis

Łosoś pieczony na ognisku

Kolejny wpis

Bułka z jagodami – przepis na domowe Jagodzianki