Chleb “Fitness” – jak upiec, krok po kroku

Być może masz już dość kupowania przeróżnych „fitnessowych” batoników i tym podobnych wynalazków. W kilku krokach pokaże Tobie jak można samemu upiec sobie własny pożywny i zdrowy chleb fitness.

Chleb Fitness

Składniki:

  • mąka żytnia TYP 2000;
  • zakwas żytni;
  • miód;
  • sezam;
  • sól;
  • woda.

Przygotowanie zakwasu – Krok 1

Skorzystaj z naszego przepisu na domowy zakwas na chleb.

Przygotowanie zaczynu – Krok 2

Do miski odmierz 0, 3 kg zakwasu dosyp do niego 0, 4 kg mąki żytniej TYP 2000, dolej 0, 4 litra letniej wody, wszystkie składniki dokładnie wymieszaj na w miarę luźne ciasto ( ilość dolewanej wody reguluje się według potrzeb tyle ile potrzeba ).

Dobrze wymieszane składniki przykryj lnianą ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce na około 20 godzin, zaczyn powinien powiększyć swoją objętość przynajmniej o jeden raz. Czas wyrastania zaczynu uzależniony jest od temperatury na zewnątrz, latem przy dużych upałach wystarczy kilka godzin, a zimą potrzeba kilkanaście, należy obserwować.

Jeśli zaczyn za bardzo przerośnie i opadnie na tym etapie jest to dopuszczalne.

Przygotowanie ciasta – Krok 3

Do wygarowanego zaczynu dodaj 0, 4 kilograma mąki żytniej TYP 2000 wsyp sezam, według uznania np. 100 gram.

Dwie łyżki miodu rozpuść w 1 szklance letniej wody i wlej do całości. Wsyp 1 łyżkę soli niejodowanej. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj i wyrób na gładkie ciasto/jeśli zachodzi potrzeba można dolać trochę wody. Przygotuj dwie formy do pieczenia chleba wyłożone papierem lub wysmarowane smalcem. Przełóż ciasto do forem, wygładź powierzchnię i posyp sezamem.

Tak przygotowane foremki przykryj lnianą ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce do ponownego wyrośnięcia na około 10-12 godzin  (pamiętaj, że latem ciasto szybciej rośnie) obserwuj, kiedy ciasto podrośnie to znaczy, że jest gotowe pieczenia.

Pieczenie – Krok 4

  • nagrzej piekarnik na 250 stopni;
  • wstaw formy i ustaw minutnik na 10 minut;
  • zmniejsz temperaturę na 230 stopni nastaw minutnik na 15 minut;
  • zmniejsz temperaturę na 210 stopni nastaw minutnik na 15 minut;
  • wyjmij chleb z foremek piekarniczych i włącz minutnik na 10 minut;
  • wyjmij bochenek i postukaj w spód jeśli wyda głuchy odgłos chleb jest upieczony, jeśli nie dopiekaj około 10 minut i sprawdzaj stukanie;
  • upieczony chleb zostaw w wyłączonym piekarniku na kilka minut;
  • wyjmij chleb i połóż na kratkę do wystudzenia.

Tak upieczony chleb najlepiej zacząć jeść po 1 dniu. W tym czasie ładnie dojrzeje i będzie dobrze się kroił. Włożony w lniany worek do przechowywania chleba, zatrzyma fajny smak około 10 dni. Nigdy nie wkładaj chleba do plastikowych torebek.

Chleb razowy na miodzie z dodatkiem sezamu jest bardzo treściwy i wystarczy jedna dwie kromki aby zaspokoić głód. Sezam jest tłusty i w połączeniu z miodem w „żytnim towarzystwie” osiąga bardzo charakterystyczny smak. Może stanowić doskonałe uzupełnienie diety osoby dbającej o linie.

Chleb wykonany na zakwasie przechodzi bardzo procesy fermentacyjne, dzięki czemu dobre szczepy bakterii fermentacyjnych oczyszczają mąkę ze złych składników zawartych w grubo zmielonych ziarnach żyta. Ponadto mąka żytnia TYP 2000 szerzej znana jako mąka razowa posiada w swoim składzie niewielkie ilości dobrze przyswajanego glutenu.

W ten sposób można wykonać w pełni wartościowe pieczywo „Fitness” bogate w wiele cennych składników mineralnych i odżywczych bez grama chemicznych dodatków często występujących w pseudo ekologicznych batonach energetycznych.

Poprzedni wpis

Bułka – szybki przepis na niedzielne śniadanie

Kolejny wpis

Chleb pszenno żytni na podmłodzie i zakwasie – prosty przepis na chleb